27 ноември, 2022
Устойчив транспорт
НачалоТежкотоварниТест на DAF XD: Ново бъдеще за професионалния и дистрибуторския транспорт

Тест на DAF XD: Ново бъдеще за професионалния и дистрибуторския транспорт

София-Барселона-София

На 17-18 октомври бе проведен тест за журналисти, на който имах възможност да се запозная с новата серия на DAF XD за дистрибуция и професионален транспорт.

Раул Вайнандс, ръководител на проекта за изпитване в DAF Trucks NV представи подробно новата серия за професионален транспорт и дистрибуция DAF XD.

Новото поколение DAF XD поставя нов стандарт по отношение на качеството, безопасността, ефективността и комфорта на водача. Не случайно колегите от международното жури на International Truck Of The Year избра DAF XD за “Международен камион на 2023 г.”. С добавените технологични средства по отношение на безопасност и повишаването комфорта за водача пряко повишава сигурността на придвижване, ключова за транспорта в градските райони. Също изключителен акцент е поставен върху аеродинамика и заедно със новият задвижващ агрегат правят възможно достигането на максимална ефективност в дистрибутивния транспорт.


В деня на теста топлите лъчи на сутрешното октомврийско слънце разсейваха влагата във въздуха над Барселона. На широк паркинг ни очакваха единадесет камиона от новото поколение DAF XD за професионални и дистрибуторски приложения. И като типични носители на ДНК-то на своите по-големи братя, многократно награждаваните камиони за дълги разстояния XF, XG и XG⁺, също избрани за “Международен камион на годината”, но за 2022 г., блестяха в типичния за новата генерация на DAF цвят – тосканско жълто, видно пренесли премиум характеристиките в професионалния и дистрибуторския сегмент.

Серията DAF XD с новото табло “Vision Dashboard”, което стръмно се спуска към предното стъкло от страната на втория шофьор предоставя най-добрата в класа си директна видимост.

НОВО НИВО НА ЕФЕКТИВНОСТ

Новото поколение DAF XD се отличава с голямо предно стъкло и големи странични прозорци с ултра ниска линия на обзор, която предоставя най-добрата в класа си директна видимост. Това се дължи и на ниската позиция на кабината – тя е със 17 см по-ниска от тази на новия XF, заедно с новото табло Vision Dashboard, което стръмно се спуска към предното стъкло от страната на втория шофьор. Заставайки на това място имах чувството, че съм много близо до “ръба на отвесна стена” – такова е усещането от видимостта пред кабината. Като опция се предлага страничния прозорец Kerb View, който – в комбинация със сгъваемата седалка на втория шофьор – предлага безпрепятствен поглед към пешеходци и велосипедисти до камиона от страната на втория шофьор.


За цялата серия XD като стандарт кабините са оборудвани с превъзходната система DAF Corner View, която предлага максимална видимост от ъгъл не по-малък от 285о в зоната около А-колоната на кабината от страната на втория шофьор. Можех да се убедя в полезността ù, когато преминавахме по тесните крайбрежни улици до плътно паркирали коли. Моят тестови камион бе оборудван с основните и широкоъгълни огледала, но те биха могли да бъдат заменени с новата система Digital Vision – водеща в класа си за непряка видимост. Системата включва камери в сгъваеми рамена, монтирани високо в кабината. Те имат собствено подгряване, така че да продължат да предават качествено изображение независимо от метеорологичните условия. Екраните на камерите от DAF Digital Vision System са разположени на А-колоните на кабината, а самата система дава допълнителни функции. Например автоматичното панаромиране даваща изключително широк ъгъл на видимост предоставя възможността да се следи задната част на ремаркето при завиване и осигурява лесно и безопасно маневриране в градовете и в зоните за товарене.


За допълнително повишаване на пътната безопасност DAF City Turn Assist предупреждава водачите с визуални и звукови сигнали, когато други участници в движението, като пешеходци, велосипедисти, автомобили и мотоциклети, се намират в мъртвата зона на огледалата. Освен това XD серията се предлага с пълен набор от усъвършенствани системи за подпомагане на водача, включително последно поколение AEBS – новата спирачка за ремаркета, която може да спомогне за пълно аварийно спиране при ниска скорост и асистент за паркиране.


Естествено гореуказаните системи за безопасност спомагат за недопускането и предотвратяването от страна на водача на инциденти при липса на нещатни ситуации от страна на другите участници в движението. Но какво пази водача и как – това научихме от предхождащия теста брифинг, на който бяхме запознати с голяма част от новостите в дистрибуторската серия на DAF – XD.


За защита на водача освен активните системи за безопасност са заложени и пасивни такива. Кабините на DAF от ново поколение имат изключително здрава и надеждна структура. В предната част има енергопоглъщащи краш-боксове, а системата за контролирана деформация на кормилната колона – CoDeS на DAF гарантира, че например при челен сблъсък воланът ще се премести встрани от водача, а пък коленете му ще бъдат защитени от зони за поглъщане на удари в арматурното табло. Зависимост от ситуацията, например удар в задната част на полуремарке се задейства друга система – ProCaDis, която позволява плъзване на шасито на 400 мм под кабината, допринасяйки за намаляване кинетичната енергия при сблъсъка.


Да, но какво се случва с връхлитащия отзад товар? Тогава ремаркето започва да мачка кабината отзад в зоната за деформация, до момент на достигане до рамката, запазваща здравето на водача. Покривът на кабината също е подсилен за да защити максимално пътниците при случай на преобръщане.


Както и при новото поколение DAF XF, XG и XG⁺, новите автомобили за професионални приложения и дистрибуция предлагат отлична ергономичност благодарение на DAF-философията “Ръцете на волана, очите на пътя”. Всички функции, свързани с шофирането, се управляват от волана и кормилната колона. Вторичните функции за шофиране се управляват от физически превключватели, логично разположени на арматурното табло, на леснодостъпно за водача място.


Що се отнася до външното осветление стандартно, всички версии на XD са снабдени с LED технология, осигуряваща възможно най-добра видимост.

Повече за безопастността в новото поколение DAF


НОВО НИВО НА ЕФЕКТИВНОСТ

DAF повдига летвата високо с новото поколение камиони за дистрибуция XD, превръщайки го в еталон за сегмента. Неговата изключителна ефективност – водеща до най-ниски емисии – се дължи на силния аеродинамичен дизайн и значителни иновации в задвижването PACCAR MX-11 с автоматизирана трансмисия TraXon. Намаленото тегло на превозното средство и отличната сервизност допринасят за водещите в класа съответно полезен товар и време на работа.

Водещата в класа си горивна ефективност и ниските емисии на CO2 в новата серия DAF XD се постигат благодарение на изключителната аеродинамика на кабината, която е обща за камионите за дълги разстояния от ново поколение XF, XG и XG+. Големите радиуси, извитото предно стъкло, оптималното уплътнение, цифровите камери вместо огледала, както въздушния поток под кабината се дължат на силния аеродинамичен дизайн, изначално създаван с мисъл за ефективност.


За постигане на максимални аеродинамични характеристики специално и за трите версии на XD кабината от DAF са разработили пълна серия въздушни дефлектори за покрива, странични яки и странични прагове. Те варират от компактен, монтиран близо до каросерията, до пълноразмерни въздушни дефлектори на покрива, покриващи височина дори до 4,5 м.


Естествено, за постигането на висока ефективност няма как да мине без значителни иновации в задвижването. Затова при всички двигатели PACCAR MX-11 се прилага нов многоимпулсен горивен инжектор, който се отличава с нов дизайн на дюзите. Заедно с конструктивните промени в буталото и цилиндъра е достигнато по-добро изгаряне на горивото. Преработени са и цилиндровите блокове и цилиндрови глави с цел осигуряване на повишеното максимално налягане при възпламеняване – до 265 бара. Вграденото турбо от ново поколение е разположено плътно с въздушния филтър и въздухозаборникът.


Паразитните загуби в двигателя се намалени благодарение на двуцилиндровите въздушни компресори, новите управляващи масления поток помпи, заедно с алтернаторите от ново поколение.

Новата генерация на DAF XD предлага изключителни възможности за конфигурация на осите с различни колесни формули.

От голямо значение е и разположените над шасито изпускателните тръби, които заедно със системата за последваща обработка на отработените газове (EAS) имат повишена ефективност, благодарение на намалените топлинни загуби и съответно по-високи температури в звеното за EAS. Своя принос добавят и новата система за дозиране и смесване заедно с интегрирания блок за управление на двигателя (ECU).


Всички тези подобрения, това надграждане водят до отлични показатели при шофиране, изключителна ефективност и най-ниски емисии, както и дълъг сервизен интервал – веднъж в годината. А системата за управление на автопарка DAF Connect осигурява спестяващи време актуализации на софтуера по въздуха.

А как се усещат тези иновации? Новите двигатели MX-11 с понижена скорост осигуряват допълнителен въртящ момент (до 150 Нм) на най-висока предавка. Турбокомпресорът от ново поколение HE400 прави наличен максималния въртящ момент още при 900 об/мин даващ възможност за отлична управляемост и то при много ниски нива на шум. Това са изключително важни характеристики за приложенията на градска дистрибуция. В допълнение, утвърдената на пазара MX моторна спирачка осигурява до 20% по-висока производителност при по-ниски обороти, което води до плоска крива на въртящия момент от 1200 об/мин, задавайки еталон в своя сегмент.


Вече, без ръчни скорости! последното поколение на автоматизираната скоростна кутия TraXon, която става стандартна за цялата серия е част от ефективните силови агрегати на DAF XD. Тя предлага нови функции, като urge-to-move, която позволява прецизно дозиране на скоростта при маневриране на автомобила чрез отпускане на спирачния педал. Разполага със система за автоматично определяне на оптималната предавка при потегляне. Интелигентното управление и новите функционалности на скоростната кутия TraXon включват последно поколение предсказващ круиз контрол с нова интелигентна функция EcoRoll, която позволява краткотрайно превишаване на скоростта от 93 км/ч в края на спускането и избягва ненужното спиране в края на наклона. С още по-мощната моторна спирачка MX имаме допълнителен контрол но скоростта при спускане. Това премахва необходимостта от Интардер, като намалява общото тегло на автомобила и увеличава горивната му ефективност.


Всъщност от тестовите камиони, чието максимално общо тегло достига 40 тона, единствено модела XD 450 FAN със закачено за него ремарке, бе снабден с Интардер. Всички останали, можеха да разчитат на мощната MX моторна спирачка, възползвайки се от намаленото тегло.


При разработването на новото поколение DAF XD е обърнато голямо внимание на реализирането на ниски собствени тегла на автомобила. Това е постигнато благодарение на вложената лека и високоякостна стомана за каросерията и нови конструктивни решения, например при въздушните дефлектори на покрива, окачването на кабината, защитата отпред и отдолу, както и оптимизиране теглото на задвижващите агрегати.


Използването на новоразработените дефлектори носят своето финансово изражение, например при транспортирането на течности с цистерни то достига до 3-4%, така че инвестицията си заслужава. И, ако трябва да калкулираме всички подобрения, оптимизации и усъвършенствания в новата генерация DAF XD ще видим увеличение до 10% на горивната ефективност.

Широката гама от силоотводни механизми (PTO), модули за закрепване на каросерията и съединители улесняват отлично работата на производителите на каросерии, за което допринася и изключително гъвкавото разположение на компонентите на шасито.

Повече за ефективността в новото поколение DAF XD


НОВО НИВО НА КОМФОРТ

Новото поколение DAF XD издига комфорта на шофьорите на професионални и дистрибуторски камиони на следващо ниво.

Достъпността на кабината е водеща в класа благодарение на по-ниското ѝ разположение със 170 мм и само две стъпала за влизане при повечето дистрибуторски версии. В случаите с автомобили предназначени за строителния сектор или комунални услуги може да бъдат използвани по-високи гуми – тогава се появява трето стъпало. Воланът пък, който може да се премества в изправено положение за паркиране улеснява максимално проходимостта и настаняването на шофьорското място. Обхватът на регулиране на седалките и волана е безпрецедентен, както и просторът на кабината е с обем до 10 м3 за Sleeper High Cab.


При Day Cab е увеличено вътрешно пространство с 150 мм в задната ù част предоставящо изключителен комфорт за водача и първокласно пространство за съхранение. По средата на кабината може да постави трета седалка или голям хладилник, които се предлагат като опции от завода производител. Тази възможност предлага по-ниското разположение на тунела за двигателя, чиято височина е само 320 мм и е стандарт са всички кабини. Стандарт за DAF XD от ново поколение е и сгъваема седалка за втория шофьор.


Новият XD повтаря същото забележително арматурно табло като камионите от ново поколение XF, XG и XG+, с характерното стръмно спускане към предното стъкло от страната на втория шофьор. Големият 12-инчов дисплей може да бъде персонализиран според личните предпочитания на водача. За работа с опционалната навигация DAF Navigation и широката гама от информационно-развлекателни системи на DAF се предлага и високочувствителен 10,1-инчов втори сензорен дисплей.


В XD Sleeper Cab и Sleeper High Cab DAF предоставя отличен комфорт за спане с леглата не по-къси от 2200 мм и широки 750 мм. Матракът на леглото е с дебелина 150 мм и може да бъде допълнен с отделен топер с дебелина 50 мм. За Sleeper High Cab второто легло е опционално, но тази кабина предоставя в горната си част допълнително пространство за съхранение.


Повече за комфорта на водача в новото поколение DAF XD


ГОТОВИ ЗА БЪДЕЩЕТО

Макар, че на тестовото шофиране нямаше автомобили XD с алтернативно задвижване, но на предхождащия го брифинг бяхме запознати с готовността на изцяло новата платформа на DAF да се произвежда с такова, още от следващата 2023 г. Новият DAF XD ще се предлага и с електрическо задвижване на батерии, запазвайки същите отлични характеристики за качество, безопасност, ефективност и комфорт за водача. Тези превозни средства с “нулеви емисии” ще разполагат с електромотори с мощност от 170 кВт (230 к.с.) до 350 кВт (480 к.с.) и голямо разнообразие от акумулаторни батерии с общ капацитет вариращ от 210 кВт /ч до 525 кВт /ч. В зависимост от приложението, те осигуряват пробег от 200 до над 500 км на изцяло електрическо захранване.


DAF продължава по пътя си на устойчиво развитие с акцент върху блестящото представяне на своите автомобили с конвенционално задвижване, видимо сега в серията XD в сегмента на дистрибуцията и професионалните камиони и преди в новата генерация камиони за дълги разстояния XF, XG и XG+, естествено без да пренебрегва алтернативите задвижвания.


Серията DAF XD от ново поколение се произвежда от септември 2022 година и представлява най-добрият възможен избор както за транспортните оператори, така и за водачите.

СВЪРЗАНИ СТАТИИ
- Реклама -
Контакти | Турботракс България (turbotrucks.bg)

Най-четени

Последни коментари