29 ноември, 2022
Устойчив транспорт
НачалоТежкотоварниБъдещето на ефективността с DAF XD

Бъдещето на ефективността с DAF XD

Новото поколение DAF XD е новият еталон за ефективност в сегмента на дистрибуторския транспорт. Неговата изключителна ефективност – водеща до най-ниските емисии – е резултат от силно аеродинамичен дизайн и значителни иновации в задвижването PACCAR MX-11 с автоматизирана трансмисия TraXon. Оптимално тегло на превозното средство и отлична сервизност допринасят за водещите в класа съответно полезен товар и време на работа.

Най-добра в класа си аеродинамика

Отличните аеродинамични характеристики са крайъгълен камък на камионите DAF от ново поколение. Това се отнася за моделите за дълги разстояния DAF XF, XG и XG+, представени през 2021 г. и избрани за “Международен камион на 2022 г.”. Чрез обстойни симулации и пътни тестове DAF създаде оптималния дизайн на автомобила, в резултат на което се получи удължение от 160 мм в предната част, от което се възползва и новото поколение DAF XD.

Красивите кабини Day, Sleeper и Sleeper High имат конусовиден и много гладък дизайн с безпроблемно прилепване на панелите на кабината, което гарантира, че въздушните потоци винаги се придържат към каросерията и въздушното съпротивление е сведено до минимум.

Голямото предно стъкло е извито и има безпроблемна връзка с А-колоната. Огледалата са проектирани така, че да намалят до минимум въздушното съпротивление и също така могат да бъдат заменени със системата DAF Digital Vision за още по-добри аеродинамични характеристики и най-висока горивна ефективност.

Характеристиките за оптимизиране на аеродинамиката включват аеродинамична долна плоча с интегриран въздушен дефлектор, елипсовидни ъглови панели, заоблени калници, вдъхновени от състезателните автомобили DTM за постигане на контролиран въздушен поток под каросерията и отстрани, капаци на джантите и нови странични прагове и странични яки. Приложени са аероуплътнения, за да се избегнат всякакви смущения на въздушния поток.

Аеродинамични дефлектори и яки

Специално за новото поколение XD DAF разработи пълна серия въздушни дефлектори за покрива, странични яки (“калници”) и странични прагове за максимални аеродинамични характеристики – по този начин се постига най-висока ефективност. За всяка от трите версии на кабината се предлагат специализирани въздушни дефлектори на покрива. Те варират от компактен, монтиран близо до каросерията, до пълноразмерни въздушни дефлектори на покрива, покриващи височина дори до 4,5 м, специално за Великобритания.

Не по-малко важни са и многото мерки, предприети за оптимизиране на аеродинамиката под каросерията, като например затварянето около въздушния охладител и радиатора, въздуховодите, дефлекторите, рециркулационните прегради и затворените капаци на колесните отсеци за постигане на водещи в индустрията аеродинамични характеристики и горивна ефективност. 

Високотехнологична работа на двигателя

Благодарение на значителни иновации новите двигатели PACCAR MX-11 с понижена скорост осигуряват допълнителен въртящ момент (до 150 Нм) на най-висока предавка, който вече е стандартен за всички класове.

PACCAR MX-11 300        220 kW 299 к.с. 1450 Нм при 900 об/мин
PACCAR MX-11 340        251kW  341 к.с. 1650 Нм при 900 об/мин
PACCAR MX-11 370        270kW  367 к.с. 1950 Нм при 900 об/мин
PACCAR MX-11 410        300 kW 408 к.с. 2150 Нм при 900 об/мин
PACCAR MX-11 450        330kW  449 к.с. 2350 Нм при 900 об/мин

Турбокомпресорът HE400 от ново поколение подобрява управлението на въздуха, като допълнително усилва впечатляващите показатели на DAF при понижаване на скоростта с максимален въртящ момент, наличен при 900 об/мин, за най-висока ефективност и отлична управляемост, съчетани с много ниски нива на шум, изключително важни за приложенията за градска дистрибуция. В допълнение, вече водещата на пазара моторна спирачка MX осигурява до 20% повече въртящ момент при по-ниски обороти, което води до плоска крива на въртящия момент от 1200 оборота в минута, поставяйки безспорен индустриален еталон в своя сегмент. 

Многоимпулсно впръскване на гориво от следващо поколение 

При всички двигатели PACCAR MX-11 се прилага нов дизайн на многоимпулсен горивен инжектор, който се отличава с нов дизайн на дюзите. В комбинация с новата конструкция на буталото и цилиндъра това допринася значително за повишаване на ефективността на горенето. Максималното налягане при възпламеняване е увеличено до 265 бара, което е съобразено с преработените цилиндрови блокове и цилиндрови глави. Едно- и двуцилиндровите въздушни компресори, новите маслени помпи с пълно управление на потока и новото поколение високоефективни алтернатори намаляват паразитните загуби.

Изпускателната тръба над шасито осигурява най-краткия път между изхода на двигателя и системата за последваща обработка на отработените газове (EAS) с цел намаляване до минимум на топлинните загуби. Това води до по-високи температури в звеното за EAS и по този начин до повишена ефективност, също така благодарение на новата система за дозиране и смесване и интегрирания блок за управление на двигателя и EAS (ECU).

Всички тези нововъведения водят до отлични показатели при шофиране и спиране, най-висока ефективност, най-ниски емисии и сервизен интервал само веднъж годишно.  

Система за охлаждане от следващо ниво

DAF направи голяма крачка напред в областта на пасивното охлаждане при въвеждането на серията си камиони Евро 6 през 2012 г. При новото поколение XD пасивното охлаждане е издигнато на следващо ниво, като са добавени въздуховоди за отлична аеродинамика под капака, въздушен охладител, разположен челно, за подобряване на управлението на температурата и херметизация на кабината за увеличаване на въздушния поток. Тези характеристики осигуряват минимално задействане на вентилатора чрез оптимално използване на всеки килограм въздух, който влиза в решетката. 

Нов въздухозаборник

За постигане на максимална ефективност въздухозаборникът, въздушният филтър и турбото на новото поколение XD са разположени възможно най-близо един до друг. По същата причина въздухозаборникът е приятно интегриран в предната част на автомобила, което позволява и максимални размери на надстройката в рамките на законовите ограничения. За тежкотоварни приложения като опция ще се предлага въздухозаборник зад кабината с фиксирани циклонови елементи.

Автоматизирани трансмисии TraXon от ново поколение

Част от ефективните силови агрегати на DAF XD е автоматизираната скоростна кутия TraXon от последно поколение. Тази трансмисия предлага нови функции, като urge-to-move, която позволява прецизно дозиране на скоростта на маневриране на автомобила чрез отпускане на спирачния педал. За да избере автоматично оптималната предавка за потегляне веднага определя полезния товар на превозното средство, чрез отчитане налягането на въздуха, както и входния сигнал от полуремаркето.

Предавателна кутия Allison

Специално за приложенията за събиране на отпадъци DAF предлага напълно автоматична трансмисия Allison в комбинация с двигател MX-11 с мощност 220 kW/299 к.с. и 251 kW/341 к.с. Тази предавателна кутия Allison от “6-то поколение” се отличава освен с нов модул за управление на трансмисията и нов софтуер за по-ниско триене и оптимизирани пикови характеристики, което води до още по-висока горивна ефективност. Освен това водачът ще се възползва от плавните характеристики на превключване.

Интелигентно управление на трансмисията

Новите предсказващи функционалности на скоростната кутия TraXon включват последно поколение предсказващ круиз контрол с нова интелигентна функция EcoRoll, която позволява краткотрайно превишаване на скоростта от 93 км/ч в края на спускането и избягва ненужното спиране в края на наклона, което обикновено би довело до загуба на енергия. Накратко: избягвайте EcoRoll, ако не е необходимо – разширявайте EcoRoll, когато е полезно. В допълнение, контролът на скоростта при спускане, също благодарение на още по-мощната моторна спирачка MX, премахва необходимостта от Интардер, намалявайки общото тегло на автомобила и увеличавайки горивната ефективност.

Усъвършенствани задни мостове

Камионите DAF от ново поколение се предлагат с предни мостове с тегло 8 и 9 тона и широка гама задвижвани задни мостове с тегло 13 тона – със или без редукция на главината и в комбинация с тласкащ или прикачен мост, ако е необходимо. Пълната гама от предавателни числа на задния мост осигурява възможно най-добрата ефективност за всяко приложение. За допълнително оптимизиране на ефективността по-ниските нива на масло (само 7 литра на ос) и новите лагери на зъбните колела намаляват загубите от триене. Прилагат се спирачни апарати от ново поколение, които са по-леки (- 3,5 кг) и още по-здрави, а новите активни освобождавания на апарата предотвратяват загубите от триене, когато спирачките не са задействани.

Ниски маси на автомобила

За по-нататъшно оптимизиране на разхода на гориво и общата ефективност, при разработването на новото поколение DAF XD е обърнато голямо внимание на реализирането на ниски собствени тегла на автомобила. Това е постигнато чрез прилагането на лека, високоякостна стомана за каросерията, в допълнение към новите конструкции и решения за въздушните дефлектори на покрива, окачването на кабината, защитата от подбиване на предната част на автомобила, монтажната плоча за петото колело и например – двигателя. Резултатът от усилията е оптимално собствено тегло за всички версии.

“Актуализация по въздуха” и лесно обслужване

Също както при XF, XG и XG⁺, новото поколение XD DAF може да получава безжично актуализации на софтуера за двигателя и системите за последваща обработка на отработените газове, ECU на автомобила, през централния портал за сигурност (CSG) и DAF Connect. Транспортният оператор и шофьорът ще получат известие, когато новите актуализации на софтуера са готови за изтегляне – и дори ще планират актуализацията чрез инструмента за управление на автопарка DAF Connect – което допринася за максимална работоспособност на автомобила. Освен това диагностиката на превозното средство е преработена, за да насочва механика още по-пряко към първопричината за проблема в редките случаи, когато той може да възникне.

Към водещата в индустрията ефективност се добавят и стандартните сервизни интервали от 125 000 километра годишно. За приложения за дълги разстояния се предлага опция за дълъг пробег, което води до интервали на обслужване до 200 000 км. Това означава, че за всички пътни приложения интервалът на обслужване е веднъж годишно, което е уникално в индустрията.

В комбинация с DAF MultiSupport, който вече може да предлага и общоевропейски договори за ремонт и поддръжка, това води до максимална гъвкавост и оперативна наличност на автомобила.

Благодарение на новата функционалност на системата за онлайн управление на автопарка DAF Connect е налична “Свързана навигация”, която предлага информация за трафика в реално време, както и възможност за изпращане на маршрути за шофиране от домашната база към камиона за постигане на най-висока ефективност.

Отлично удобство за производителите на каросерии

Подобно на новото поколение XF, XG и XG⁺, XD предлага отлична гъвкавост за производители на каросерии чрез богата гама от конектори, подготвени за бърз и лесен монтаж на всички обичайни каросерии, както и на компоненти като задни повдигачи. Налична е широка гама от електрически и електронни функции за задействане на силоотводни механизми (PTO), настройки на въздушното окачване и управление на оборудването на каросерията например, за да се поддържа сложното оборудване на каросерията.

За ефективен монтаж на каросериите новите DAF XD се предлагат с модули за закрепване на каросериите още от завода. За да се поддържа висока степен на удобство за производителите на каросерии, новият XD може да бъде оборудван и с широка гама от мощни двигатели, скоростни кутии и маховици за силоотводни механизми (PTO), което допринася за водещата в класа ефективност на новото поколение DAF. Разположението на компонентите на шасито, като EAS, кутията на акумулатора, резервоарите за AdBlue® и гориво, е гъвкаво за постигане на оптимална ефективност.

Към удобството на каросерията – и към лекотата на използване от водача – се добавят сменяемите и конфигурируемите превключватели MUX в арматурното табло. Тези превключватели позволяват персонализирани оформления на таблото за управление, като просто ги натиснете и поставете на желаното място на таблото за управление – и запрограмираният сигнал вече веднага ще бъде на разположение за работа с надстройката или компоненти, като например агрегати или подпори на кран.

Налични са не по-малко от три позиции на изпускателната система, за да се осигури най-висока степен на улеснение на конструкторите на надстройки. За камионите с нисък борд, които се нуждаят от по-голям просвет от земята и отгоре, EAS е наклонена. Когато се предвиждат кранови крака, пространството на EAS може да се позиционира по-назад, а при страничните товарачи за събиране на отпадъци – наред с други – могат да изберат вертикална позиция на EAS.

ИзточникDAF
СВЪРЗАНИ СТАТИИ
- Реклама -
Контакти | Турботракс България (turbotrucks.bg)

Най-четени

Последни коментари