29 септември, 2022
Устойчив транспорт
НачалоАвтобусиДвойна премиера: Компактният хибриден междуградски автобус Mercedes-Benz Intouro K

Двойна премиера: Компактният хибриден междуградски автобус Mercedes-Benz Intouro K

Електромобилността има много аспекти. Докато акцентът е поставен върху изцяло електрическите задвижващи системи за градския трафик, Daimler Buses залага на Mercedes-Benz Intouro с неговия хибриден модул за междуградски транспорт, както и за комбинация от редовни и туристически автобусни превози в усилията на компанията да продължи да намалява и без това вече намален разход на гориво. Хибридният модул се предлага за всички двуосни модели с автоматична трансмисия с преобразувател на въртящия момент от богатата гама Intouro. Хибридният модул прави своя дебют и в междуградски автобус в също толкова новия Intouro K. Това означава, че моделната гама едновременно се разширява с многофункционален и особено маневрен, както и икономичен автобус с широк спектър на приложение.

Хибридната технология води до забележими предимства по отношение на потреблението

Мирко Сгодда, ръководител на отдел “Продажби, маркетинг и обслужване на клиенти” в Daimler Buses: “С новия хибриден автобус Intouro K ние предложихме на пазара един истински универсален автобус за нашите клиенти – не само за междуградски маршрути или пътувания навън, но и за много други приложения. С неговата хибридна технология могат да се постигнат осезаеми ползи за потреблението, което означава, че реализираме важна цел: Оптимизираме нашия вече икономичен и нискоемисионен двигател с вътрешно горене, като държим сметка за рентабилността и опазването на околната среда.

Принципът: Генериране на спирачна енергия и използването ù за потегляне

Основната функция на хибрида Intouro е изключително проста: Допълнителен електромотор действа като алтернатор по време на фазите на спиране и потегляне на автомобила, като преобразува спирачната енергия в електричество. Този ток се съхранява и е на разположение на електродвигателя, за да подпомага двигателя с вътрешно горене, особено при потегляне, но също и при ускоряване.

Технологията на задвижването е проста. Един от ключовите компоненти на хибридното задвижване е електрическият двигател. Дискообразният основен възел с интегрирана силова електроника и дебелина от осем сантиметра е интегриран между двигателя с вътрешно горене и автоматичната трансмисия. Неговата мощност е 14 kW с въртящ момент 220 Nm.

Електрическият двигател подпомага двигателя с вътрешно горене предимно в случай на заявки за висока мощност, особено при потегляне. Той обаче не служи за увеличаване на максималната мощност, поради което спецификациите за мощността и въртящия момент на автомобила остават непроменени. Електрическият двигател по-скоро подпомага двигателя с вътрешно горене и увеличава мощността при потегляне. Оборотите на двигателя с вътрешно горене не се намаляват, а максималната мощност само се намалява незабележимо и се замества от електромотора.

Освен това лекото повишаване на мощността от страна на електродвигателя при обороти на празен ход подобрява ефективността на двигателя с вътрешно горене. И двата фактора заедно водят до намаляване на и без това ниския разход на гориво. При Intouro това става особено очевидно в градския и крайградския трафик, където водачът постоянно редува педалите на газта и спирачката. Намалението е до пет процента в крайградския и вътрешния градски трафик.

Суперкондензаторите (“суперкапсули”) служат като устройства за краткосрочно съхранение на енергия

Токът, генериран от рекуперацията, се съхранява в двуслойни кондензатори, известни още като суперкапсули. Тези единици за съхранение на електрическа енергия се характеризират с висока плътност на мощността. Те не са чувствителни към високи пикови стойности на мощността и имат дълъг експлоатационен живот. За разлика от батериите, суперкондензаторите са идеални за постоянните и бързи промени между заряд и разряд при спиране и пускане. Хибридният автомобил Intouro се нуждае само от една спирачна маневра от 50 км/ч до спиране, за да зареди устройствата за съхранение на енергия.

Системата за съхранение на енергия на хибрида Intouro се състои от два модула. Всеки модул съдържа 16 двуслойни кондензатора. Двата модула заедно имат общ капацитет от 2 Ah и са монтирани на задната лява страна на покрива (по посока на движението), за да се спести място. Капакът предпазва модулите от външни влияния и слънчева светлина. В същото време перфориран страничен панел осигурява необходимото охлаждане от насрещния вятър.

Инвертор или инвертор на мощност преобразува натрупания постоянен ток в променлив, за да задвижва електродвигателя. Както инверторът, така и електродвигателят се охлаждат с вода. Допълнителният радиатор за това нискотемпературно охлаждане с максимална температура 65 градуса по Целзий е разположен под радиатора на автомобила, за да се спести място.

48-волтова мрежа, ниско допълнително тегло, немодифицирана експлоатация

Друго ключово предимство: Хибридът Intouro не се нуждае от сложна високоволтова мрежа, която има своите необходими ограничения и изисквания за безопасност. Междуградският автобус разполага с отделна 48-волтова мрежа. Тя се класифицира като технология с ниско напрежение и е безопасна за използване. Немодифицираните спомагателни агрегати се задвижват по конвенционален начин. Допълнителни предимства на компактната и неусложнена техническа структура на допълнителното хибридно задвижване: Необходимата монтажна площ е малка, очертанията остават непроменени, както и интериорът – не се губят места за пътниците. Допълнителното тегло на хибридното задвижване е 254 kg. В резултат на това общият брой на местата за пътници е само леко намален и на практика е незначителен.

Шофьорите зад волана на хибридния Intouro няма да могат да забележат разликата при управлението на автомобила. Дори арматурното табло е идентично. Следователно обучение не е необходимо. По същия начин нито бързата смяна на шофьорите, често срещана по време на редовни автобусни превози, нито смяната между различни автобуси не представлява какъвто и да е проблем.

Изпитани и тествани компоненти: Модул за рекуперация за Intouro

Разработчиците на хибрида Intouro залагат на изпитани компоненти. Те вече са използвани например в успешния хибрид Citaro – модел, който се е доказал в практиката и използва тази технология от много години. Елементите, включително суперкапсулите като устройства за съхранение на енергия, са заимствани от Citaro. Ентусиастите на Citaro вече ги познават като модули за рекуперация. Въпреки това се наложиха мащабни мерки за адаптиране в резултат на новата електрическа/електронна структура на Intouro с различни блокове за управление.

Този модул за рекуперация сега за първи път се предлага и за Intouro, независимо от хибридния модул. В допълнение към акумулаторите на автомобила той съхранява тока, генериран от рекуперацията, и го предоставя при движение по наклон или при спускане. По този начин се облекчава натоварването на алтернатора и по този начин на двигателя с вътрешно горене, като се намалява разходът на гориво. Освен това модулът за съхранение на енергия е монтиран от дясната страна на покрива (по посока на движението), за да се спести място. Модулът за рекуперация е задължително условие за хибридния модел Intouro.

Новият Intouro K: Истински талант за всякакви условия, дори по тесни улици

Новият хибриден модул ще отпразнува своя дебют в моделната серия Intouro в компактния Intouro K. Той е особено управляем с дължина от 10,75 м и радиус на завиване от едва 18,34 м. Това го прави идеален за пътувания през планински райони, по криволичещи пътища или за екскурзии с малки групи.

В същото време Intouro K е пълноценен автобус с всички изключителни характеристики на семейството Intouro. В съответствие с широката си сфера на приложение той се предлага в широк спектър от варианти на оборудване – гамата се простира от веществени, отговарящи на изискванията на търга високоподови междуградски автобуси до превозни средства за екскурзии.

Гамата от оборудване включва дисплеи за дестинациите, единичен или двоен вход в средата и два различни асансьора за пътници с намалена подвижност. В интериора има голям избор от седалки и възможности за съхранение на багаж. Шофьорската зона на Intouro, която също е напълно преработена, е ергономично перфектна и ориентирана към водача, което е типично за автобусите Mercedes-Benz. От визуалния си вид до контролните уреди и приборите, включително цветния дисплей, висококачествената кабина е толкова луксозна, колкото и пълноценен туристически автобус.

Мощността на двигателя на Intouro K по избор е 220 kW (299 к.с.) или 260 kW (354 к.с.). Операторите на градски и туристически автобуси могат да избират дори от четири варианта на трансмисия: шестстепенна механична трансмисия, напълно автоматизирана трансмисия Mercedes-Benz PowerShift или автоматична трансмисия с преобразувател на въртящия момент от Voith и ZF.

Премиерният модел: Универсално оборудване, модел за подражание в областта на безопасността

Външният вид и оборудването на модела Premier са едновременно елегантни, функционални и практични. Каросерията и отделящите се части са изпълнени в метален антрацит. Двукрилата втора врата осигурява бързо обръщане на пътниците на автобусните спирки. Многофункционалната зона със специално предназначение на отсрещната страна е оборудвана с четири сгъваеми седалки. Комфортните седалки Travel Star Eco с регулируеми облегалки, възглавници за седалките и облегалките с външни калъфи в Tiffy Gray, лайсни в May Green и Jet Black облегалки за глава, изработени от материала Composition leather fiber, предлагат високо ниво на комфорт дори при по-дълги пътувания. Завесите на прозорците и облицовката на страничните стени в иглонабит цвят допринасят за приятната атмосфера на борда, както и подът със сива шарка. В същото време Intouro K е готов и за редовни маршрути със система за дестинация, система за сигнализация на пътниците, подготовка за инсталиране на принтер за билети и дорник за касов апарат. Пътниците могат да използват крайните си устройства независимо от начина на използване на автобуса или туристическия автобус, като се възползват от MediaRouter за достъп до интернет и стрийминг.

Оборудването със своите системи за подпомагане е изключително: Активният спирачен асистент 5 (ABA 5) е единствената по рода си система за аварийно спиране в автобуси, която може да извършва максимални спирачни маневри с пълно спиране дори при движещи се пешеходци, а Sideguard Assist предупреждава за хора и препятствия при завиване. Заедно с конвенционалните системи за асистенция това гарантира, че Intouro K може да постигне образцови нива на безопасност.

Двигателят Mercedes-Benz OM 936 е също толкова компактен, колкото и самият автобус. Той генерира 260 kW (354 к.с.) с работен обем от 7,7 литра. Той е свързан с автоматична трансмисия ZF Ecolife 2 с преобразувател на въртящия момент и хипоиден мост на Mercedes-Benz. Новият хибриден модул, който се предлага като специално оборудване, допълнително намалява разхода на гориво, а оттам и емисиите от тази мощна и също толкова икономична задвижваща система.

ИзточникDaimler Buses
СВЪРЗАНИ СТАТИИ
- Реклама -
Контакти | Турботракс България (turbotrucks.bg)

Най-четени

Последни коментари