7 октомври, 2022
Устойчив транспорт
НачалоЛекотоварни“Сезам отвори се”: Новият Kangoo Van продължава да проправя нови пътеки

“Сезам отвори се”: Новият Kangoo Van продължава да проправя нови пътеки

Renault Kangoo се превърна в емблема на пазара на лекотоварни автомобили – и никога не е спирало да се преоткрива. Първото поколение на автомобила за отдих с плъзгаща се странична врата, изборът на дължини и електрическата версия, пусната през 2011 г., са само няколко примера за непрестанната изобретателност на този модел. И третото поколение не прави изключение от правилото: неговата врата Open Sesame, включваща страничен отвор с дължина 1,45 м, поставя нов рекорд. Премахването на централната колона е ключът към този пробив. Подобна радикална трансформация изискваше и доста корекции. Ето историята на едно изобретение, което може да промени света на лекотоварните автомобили, с главния инженер Франсоа-Ксавие.

Трябваше да вградим структурни елементи във вратите, за да пресъздадем централните колони при затворени врати.

Франсоа-Ксавие, главен инженер, изцяло нов Kangoo Van.

Виждате доста концептуални автомобили без централни колони. Но това не е често срещано при серийните автомобили – тези, които достигат до “индустриалния” етап. И никога не е било така при лекотоварен автомобил, преди да се появи изцяло новото Renault Kangoo Van с добре познатата врата Open Sesame. Инженерните, дизайнерските и производствените екипи не се справиха с това с един прост вълшебен трик: те предложиха безброй идеи, комбинираха ги заедно, преодоляха редица препятствия и в крайна сметка преработиха цялата архитектура на автомобила, за да се справят с множеството предизвикателства – включително устойчивостта на вратата на странични удари. Справянето с всички тези технически изисквания включваше дори адаптиране на производствените линии.

Концептуалният автомобил Frendzy.

Назад към бъдещето

Всичко започна през 2011 г. на Международното автомобилно изложение във Франкфурт, където Renault представи концептуален автомобил без централна колона – Frendzy. Това беше едновременно автомобил и ван. И предвещаваше пробив, който щеше да достигне до дилърите 10 години по-късно: Open Sesame. Изцяло новият Kangoo Van беше избран, за да представи тази трансформация на пазара. Работата е там, че… превръщането на концептуален автомобил в автомобил за масово производство не е лесно.

Към вратите са добавени девет специално конструирани укрепващи елементи.

Нов вид техническо и индустриално предизвикателство

Предизвикателството не приличаше на нищо друго, с което инженерният екип се беше сблъсквал досега: за първи път те трябваше да проектират автомобил без централна колона. Това наложи да се преработи архитектурата на автомобила и да се променят позициите на всички части, които са закрепени по един или друг начин към централната колона. Например, те преместиха ключалките в горната и долната част на автомобила, за да могат вратите да бъдат закрепени към каросерията. Предпазният колан на пътника е сменил страните си. Но най-важните нови характеристики са деветте специално създадени за целта укрепващи елементи, които са добавени към вратите, за да могат да издържат на странични удари.

Премахването на централната колона на вратата на Open Sesame означава, че производството трябва да я пресъздаде в производствения процес.

Франсоа-Ксавие, главен инженер, изцяло нов Kangoo Van.


Преодоляването на техническите препятствия беше само първото предизвикателство. Следващото предизвикателство е от съвсем друг мащаб: производството на микробуса. Заводът в Маубеж, който произвежда автомобили Kangoo от 25 години, адаптира линиите си, за да се справи с функцията Open Sesame. Това изискваше повече от няколко промени: структурата на каросерията беше изцяло преработена.


Поради това производственият процес трябваше да бъде пренареден. Така и стана. Всъщност доста умело. Когато вратите излизат от линията за щамповане, те все още имат централна стойка. С други думи, вратите се произвеждат с временна стойка, за да се избегне изкривяването им по пътя към следващата стъпка в производствения процес. След това на линията за каросерии допълнителната стойка се отрязва. След това шестте робота на тази линия добавят редица укрепващи механизми, за да повишат устойчивостта на вратите при удар. Три геометрични устройства наблюдават вратите в реално време, за да се уверят, че те имат правилната форма (с точност до милиметър). След това в бояджийския цех специално проектираните панти се поставят върху автомобила, за да задържат рамките на плъзгащите се странични врати на място. Накрая, на монтажната линия, се поставя уплътнението във фургона – което е доста зрелищно да се наблюдава, защото уплътнението обхожда цялата каросерия.

Общо взето, подмяната на централната колона е свързана с добавянето на пет килограма материали – и значително повече заварки: стандартната врата има около 60, а системата Open Sesame – цели 101! 

Смяната на централната колона изискваше добавяне на пет килограма материали и значително повече заварки.

60 патента и много награди!

Kangoo, който тази година навършва 25 години, може да се похвали с доста фантастични резултати в продажбите: 5 млн. автомобила (леки и лекотоварни) и продължава да расте. Пробивът на Open Sesame го извежда отново в челните редици на своята категория. За този модел са подадени повече от 60 патента. И печели няколко награди веднага след появата си на пазара, включително престижните „Международен ван на годината“ и „L’argus Utilitaire de l’Année 2022“. Екипите, които се справиха с толкова много предизвикателства, за да осъществят тази идея, имат много поводи за гордост!

ИзточникRenault Group
СВЪРЗАНИ СТАТИИ
- Реклама -
Контакти | Турботракс България (turbotrucks.bg)

Най-четени

Последни коментари